Droždí lahůdkové 150g Country life

 
 

Lahůdkové droždí je výborný pomocník v kuchyni – ochutí a zvýrazní chuť jídla. Jedná se o přirozeně bezlepkovou potravinu připomínající chutí i vůní parmezán. Lahůdkové droždí je deaktivované – nedá se tedy použít na kynutí. Výborně ale dochutí pomazánky, omáčky, rizota, pesta…

Dostupnost Skladem
62 Kč    
Kód produktu 299
Kategorie Sladidla, dochucovadla, sůl
 

Lahůdkové droždí se vyrábí na substrátu bohatém na cukry – může to být třeba melasa. Kvasinky Saccharomyces cerevisiae se nechají několik dnů pomnožit. Potom se směs suší do podoby jemných vloček a při sušení lehce ohřívá na teplotu lehce převyšující 40 °C, aby se droždí deaktivovalo.

Tipy na použití:

  • karbanátky
    přidejte 2 lžíce (nebo více, podle chuti) ke svému oblíbenému receptu
  • drožďová pomazánka
    smíchejte droždí s umixovaným uzeným tofu a trochou olivového oleje, přidejte nadrobno nakrájenou cibuli a sušené nebo čerstvé bylinky
  • vajíčková pomazánka
    orestujte nakrájenou cibuli na 2 lžících olivového oleje, přidejte 3–4 vajíčka a promíchejte, dochuťte 2 lžícemi lahůdkového droždí, solí, pepřem a bylinkami
  • bazalkové pesto
    rozmixujte: 30 g bazalky, 30 g piniových oříšků, 20 g lahůdkového droždí, 80 ml olivového oleje, 1 stroužek česneku, 1 lžíci citronové šťávy a 1 lžičku soli (nebojte se experimentovat a vyzkoušejte různé druhy bylinek a oříšků – třeba hladkolistou petrželku s kešu oříšky)
  • smetanové omáčky
  • rizota
  • saláty
  • dušená zelenina
  • luštěninová jídla
  • na chleba namazaný máslem nebo tvarohem

Někdo droždí vyřazuje z jídelníčku kvůli obsahu glutamátu sodného. Jak to s ním doopravdy je?

  • glutamát se běžně vyskytuje v lidském těle a je mimo jiné důležitý pro správné fungování mozku
  • jde o kyselinu glutamovou, jednu z běžných aminokyselin, kterou najdete ve všech bílkovinách
  • bílkoviny v obilovinách obsahují kolem 40 % kyseliny glutamové
  • pokud je kyselina glutamová vázaná v bílkovině, chuťově se nijak neprojevuje, nemůžeme ji cítit
  • chuťové vjemy vyvolá jen tehdy, když je kyselina glutamová volná, tedy uvolněná z bílkoviny
  • volnou kyselinu glutamovou najdete např.:
    – ve zralých rajčatech
    – ve zrajících potravinách jako je parmezán
    – ve fermentovaných potravinách – tempeh, miso pasta, shoyu, tamari
    – v hydrolyzovaných bílkovinách – např. při přípravě drožďového extraktu, v biobujonech
    – v izolovaném glutamátu – vyrábí se ve formě soli kyseliny glutamové, tedy jako glutamát sodný, vzniká složitými procesy fermentací z kukuřice, řepy apod., jde o bílý prášek využívaný jako intenzivní zvýrazňovač chuti
  • pro organismus není důležité, jestli se do těla dostane kyselina glutamová vázaná v bílkovině nebo volná
  • důležité je nepřijímat izolovaný glutamát (glutamát sodný), který je oddělen od ostatních složek, se kterými se v bílkovinách běžně vyskytuje

 

PŘIDANÝ GLUTAMÁT SODNÝ JE V BIOPOTRAVINÁCH PŘÍSNĚ ZAKÁZANÝ

Složení

Inaktivované sušené kvasnice. Může obsahovat stopy lepku.

Skladování

Skladujte na chladném a suchém místě. Chraňte před přímým slunečním světlem.